Mať doma veterán je snom mnohých milovníkov áut. Na prvý pohľad naleštené auto s aurou minulosti a tými najlepšími spomienkami však skrýva množstvo práce, námahy a energie. Na druhú stranu, investovať do starého auta, ktoré sa raz stane lukratívnym veteránom, je veľmi rozumným finančným rozhodnutím. Poďte sa na to pozrieť.
Keď sa povie veterán, väčšina ľudí si predstaví veľmi staré auto s vôňou minulosti. Tento pojem ale nie je o veku a svoje o tom vie aj legislatíva.
Vozidlo sa môže považovať za historické vtedy, keď má viac ako 30 rokov a je zachované v pôvodnom stave. Nestačí, že je len staré, musí teda byť aj technicky a historicky hodnotné. Aby sa stalo oficiálnym veteránom, musí prejsť atestáciou, ktorú vykonáva komisia poverená skúmaním originality, stavu aj historickej vernosti.
Po schválení sa vozidlo zapíše ako historické a dostane špeciálne bielo-červené značky. Na rozdiel od bežných áut nemusí byť prihlásené, pravidelne chodiť na STK a absolvuje iba tzv. kontrolu historického vozidla, ktorá platí dlhšie, ako bežná STK.
Veterán však nie je na bežné jazdenie. Zákon ho chápe ako zberateľské vozidlo, takže jeho využitie by malo byť obmedzené na zrazy či rekreačné jazdy a s tým súvisí aj špeciálne povinné zmluvné poistenie. To je lacnejšie, ale má svoje limity, napríklad počet najazdených km či podmienka, že máte aj bežné auto na jazdenie.
Získať status veterána teda nie je len o tom, že máte v garáži zachovalé auto po predkoch. Je to proces, ktorý si vyžaduje administratívu aj rešpekt k histórii. Na oplátku získate zberateľskú hodnotu a navyše aj zopár praktických výhod.
Vybrať si budúceho veterána nie je len o tom, čo vám padne do oka. Ak chcete, aby malo auto aj investičný potenciál, oplatí sa dobre zamyslieť, ktorý model má šancu na rast hodnoty a najmä, nebude pre vás nočnou morou na opravy a údržbu.
Zberateľský potenciál majú autá, ktoré boli niečím výnimočné, či už dizajnom, technológiou, výbavou alebo celkovo historickým kontextom. Limitované edície, prémiové značky ako BMW, Mercedes, Porsche, ale aj vzácnejšie socialistické modely, to všetko sú dobrí kandidáti. Dôležité je, aby auto, ktoré bolo bežné, bolo dnes raritou.
Pri kúpe si dajte pozor na stav karosérie. Hrdza, najmä na nosníkoch, je najväčší problém. Pôvodný lak a interiér majú väčšiu hodnotu, ako zle vykonané Auto nemusí byť tip-top, ale mechanika by mala byť funkčná alebo aspoň opraviteľná.
Renovácia veterána môže byť hobby, ale aj nočná mora. Pokiaľ si viete veľa vecí spraviť sám, je to vždy dobré, no pozor, nie každý model má dostupné diely. Preto sa pred kúpou oplatí pozrieť, aké sú možnosti zohnať náhradné súčiastky a či okolo daného auta existuje komunita alebo klub, kde získate cenné rady aj kontakty z praxe.
Pri kúpe vždy sledujte stav motoru a prevodovky a počúvajte ich zvuk počas skúšobnej jazdy. Aj keď veterán je otázkou srdca, rozum nesmie byť v pozadí.
Medzi najznámejšie veterány, ktoré stretnete na zrazoch či dokonca ešte občas aj na ceste, patria Škoda 1000 MB, Tatra 603, Wartburg 353 a VW Beetle.
Škoda 1000 MB bola v 60. rokoch symbolom pokroku. Bola to prvá československá škodovka s motorom vzadu a samonosnou karosériou. Dodnes je to miláčik domácich zberateľov, najmä vďaka nostalgii, jednoduchej technike a dobre dostupným dielom. Mnohí ju vlastnili alebo v nej vyrastali, takže k nej majú aj vzťah.
Tatra 603 je už vyššia liga. Luxusný model pre komunistických papalášov a diplomaciu. Jej aerodynamický dizajn a vzduchom chladený 8-valec robia z tohto auta výnimočný kus. Dnes ide o vyhľadávaný zberateľský kúsok, no pozor na náklady.
Model Wartburg 353 síce nemal taký lesk ako luxusná Tatra, no v jeho časoch bol veľmi rozšírený. Typický dvojtaktný zvuk a nezameniteľný dym za autom sú legendárne. Vďaka svojej jednoduchosti je mimoriadne obľúbený medzi nadšencami, ktorí si chcú spraviť veterána svojpomocne a bez toho, aby ich to finančne zruinovalo.
Volkswagen Beetle bol svetový fenomén a u nás má tiež silnú komunitu. Pre mnohých je to štýlový veterán, ktorý má nezameniteľný dizajn a výnimočný charakter. Diely sú dostupné a skúseností na internete je dosť, takže renovácia nebude problém.
Keď už máte doma veterána, jeho kúpou sa príbeh nekončí, skôr začína. Ak chcete, aby vám robil radosť a zvyšoval hodnotu, potrebuje poriadnu starostlivosť.
Základom je garážovanie, ideálne v suchom a dobre vetranom priestore bez veľkých výkyvov teplôt a vlhkosti. Prístrešok na dvore nestačí, pretože ak veterán dlhodobo stojí vonku, začne degradovať veľmi rýchlo. Karoséria môže hrdzavieť aj pod novým lakom a interiérové materiály, najmä koža, strácajú farbu, praskajú a plesnivejú.
Pravidelne kontrolujte aj podvozok a dutiny karosérie. Staršie autá nemali antikoróznu ochranu, preto je dobré aplikovať ochranný nástrek a kontrolovať stav podlahy, blatníkov a prahov. Po každej jazde v daždi auto vždy dôkladne osušte.
Čo sa týka vonkajších častí vozidla, lak a chróm sú najviac náchylné na stratu vlastností a vzhľadu, preto ich pravidelne čistite a voskujte. Chróm môže po čase zmatnieť, takže ho treba leštiť špeciálnymi prípravkami. Gumené časti, ako sú napríklad tesnenia, lišty alebo miesta na nárazníkoch, treba tiež ošetriť, aby nepopraskali.
Nielen exteriér, ale aj interiér je dôležitý. Či už ide o čalúnenie, palubovku alebo podlahy a strop. Udržujte ho čistý, vetrajte, ošetrujte povrchy a chráňte ich UV žiarením. Nezabúdajte tiež na to, že veterán treba z času na čas prevetrať!
zakúpené na filtreaoleje.sk 22.06.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 22.06.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 23.06.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 20.06.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 20.06.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 20.06.2025